انواع ورق گالوانیزه | بررسی تفاوت ها + ویژگی های هر یک

از زمان‌های دور، آهن و فولاد به منظور تولید ابزار و وسایل مختلف استفاده می‌شد؛ اما این دو فلز در طول زمان تحت تأثیر هوا قرار گرفته و باعث زنگ زدن و خراب شدن سریع محصولات ساخته شده از آن‌ها می‌شوند. به منظور جلوگیری از این مشکلات، اقدامات مختلفی برای پوشش دادن و حفاظت از محصولات فلزی انجام می‌شود، اما یکی از روش‌های رایج و مؤثر برای این منظور، فرآیند گالوانیزه کردن است. در این روش، محصولات فلزی توسط روی‌اندود کردن، پوششی از روی به دست می‌آورند که از زنگ زدن و اکسید شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. این روش در صنایع مختلف به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از انواع ورق‌های گالوانیزه، می‌توان محصولات با عمر طولانی‌تر و مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدن و خرابی تولید کرد.

انواع ورق‌های گالوانیزه

با توجه به روش تولید و ابعاد متغیر ورق‌های گالوانیزه، می‌توان این محصولات را از جهات مختلف تقسیم‌بندی کرد. شکل ظاهری، نوع پوشش، و ضخامت از معیارهایی هستند که در تقسیم‌بندی این ورق‌ها به انواع مختلف مورد توجه قرار می‌گیرند.

  •  انواع ورق گالوانیزه از نظر شکل

با توجه به وجود ناخالصی‌ها مانند سرب در حوضچه‌های آب گرم مورد استفاده برای گالوانیزه کردن ورق فولادی، این ناخالصی‌ها باعث ایجاد اشکال نامنظمی می شوند که به آن گل (Spangle) گفته می‌شود. با توجه به اندازه گل‌های ایجاد شده روی ورق‌های گالوانیزه، این ورق‌ها به سه دسته گل درشت، گل ریز و بدون گل تقسیم می‌شوند. البته، به این نکته توجه داشته باشید که حتماً قبل از گالوانیزه کردن، ناخالصی‌های داخل حوضچه باید حتماً خارج شوند.

  • نوع پوشش ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه به دو نوع اصلی از نظر پوشش تقسیم می‌شوند. نوع اول، گالوانیزاسیون ورق گرم است که در این روش، ورق‌های فولادی در حوضچه‌ای از روی مذاب غوطه‌ور شده و پوششی بسیار بادوام از فلز روی را به سطح ورق اعمال می‌کند. نوع دیگر، گالوانیزاسیون ورق سرد است که در اینجا، لایه فلز روی به سطح ورق با استفاده از یک محلول الکترولیت و با روش آبکاری در دماهای پایین‌تر اعمال می‌شود. این روش باعث تولید ورق گالوانیزه با پوشش نازک و یکنواخت می‌شود.

  • ضخامت و ابعاد ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه با ضخامت و ابعاد مختلف تولید می‌شوند و به همین دلیل دارای وزن‌های متفاوتی هستند. در دسته‌بندی این انواع ورق، مهم‌ترین فاکتور کوتینگ ورق است که قطر لایه فلز روی پوشاننده سطح ورق را نشان می‌دهد. این کوتینگ بر حسب گرم بر متر مربع بیان می‌شود و انواع مختلف ورق گالوانیزه با کوتینگ‌های مختلف، مانند 80، 100، 180، 300 و 375 گرم بر متر مربع تولید می‌شوند.

  • ورق گالوانیزه رنگی

پس از تولید ورق گالوانیزه و قبل از فرم‌دهی، می‌توان با استفاده از یک لایه رنگ الکتروستاتیک، این محصول را رنگ کرد. این ورق گالوانیزه رنگی، نه‌تنها مقاومت بیشتری دارد بلکه ظاهر زیباتری نیز به ورق اضافه می‌کند.

انواع ورق‌های گالوانیزه

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

با توجه به استفاده گسترده ورق‌های گالوانیزه در ساخت سوله‌ها، ویلا‌ها، صنایع الکترونیکی، ساختمان‌سازی و خودروسازی، تولید این ورق‌ها با فرم‌های مختلف امری ضروری است. این ورق‌ها به چهار نوع فرم زیر فرم‌دهی می‌شوند، که هر یک دارای ابعاد و ضخامت مختلفی هستند:

  • ورق عرشه گام 65: ساختار سقف عرشه فولادی با مقاومت بالا که از ورق‌های گالوانیزه به هم چسبیده تشکیل شده است. این نوع ورق، اغلب در برج‌ها و ساختمان‌های با تعداد طبقات بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق عرشه گام 65، به بهبود سازه و کاهش وزن در فضاهایی مانند راه‌پله‌ها کمک می‌کند که معمولاً بار کمتری را تحمل می‌کنند.
  • ورق عرشه گام 75: این نوع ورق دارای مقاومت بیشتری نسبت به نمونه قبلی است و اغلب برای سقف‌های اصلی با توان تحمل بار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه بتن این نوع ورق نیز بیشتر است.
  • طرح سینوسی: ورق کرکره با طرح سینوسی در ابعاد و رنگ‌های متنوع تولید می‌شود و کاربرد آن بیشتر در مناطق پرباران برای پوشاندن سقف‌های شیروانی است. این ورق در دو نوع فرمینگ کرکره سینوسی طرح A و فرمینگ کرکره سینوسی طرح B عرضه می‌شود و در مناطق مرطوب برای جمع‌آوری آب برف و باران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • طرح ذوزنقه: انواع ورق‌های گالوانیزه با فرمینگ ذوزنقه برای پوشش سقف و نما در ساختمان‌های کوچک یا بزرگ، همچنین در منازل یا ساختمان‌های تجاری استفاده وسیع دارند.

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

خرید انواع ورق گالوانیزه از آهن پخش

در صورت تصمیم به خرید انواع ورق گالوانیزه، بهتر است از دانش متخصصان مجرب استفاده کنید. انواع ورق گالوانیزه قیمت متفاوتی دارند. تیم کارشناسان آهن پخش با برترین دانش علمی و تکنولوژی روز، آماده است تا در زمینه خرید انواع محصولات شامل ورق‌های فولادی، رنگی، سرد و گالوانیزه به شما مشاوره فنی ارائه دهد. برای استعلام قیمت ورق‌های گالوانیزه و اطلاعات بیشتر در مورد قیمت فولاد مبارکه اصفهان و سایر محصولات، با تیم مجرب آهن پخش تماس حاصل فرمایید.

افزودن دیدگاه