آیا میلگرد بخریم یا نه

سوال پرتکرار بسیاری از فعالین حوزه ساخت‌وساز این است که آیا میلگرد بخریم یا نه؟ بسیاری از افراد با این تصور که قیمت میلگرد با شروع سردی هوا و کاهش ساخت‌وسازها کاهش می‌یابد، از ابتدای سال برای خرید این محصول صبر کردند. اما برخلاف سال‌های گذشته، هزینه خرید این مقاطع فولادی به واسطه افزایش قیمت دلار به طور باورنکردنی افزایش یافت. به همین دلیل، بسیاری از خریداران این سوال را به طور مداوم می‌پرسند که دوباره از صبر کردن خود پشیمان نشوند.

در ادامه تلاش می‌کنیم که به این سوال یعنی آیا میلگرد ارزان می‌شود یا خیر، پاسخ دهیم. شما عزیزان می‌توانید برای استعلام قیمت روز محصول یاد شده به شبکه اطلاع‌رسانی آهن و فولاد مراجعه کنید.

آیا میلگرد ارزان می شود؟

برخی از مجریان و مهندسان ساختمان سازی برای شروع پروژه‌های متوسط و کوچک منتظر می‌مانند که شرایط اقتصادی مناسب شود. این افراد دائما از متخصصان صنعت ساخت‌وساز می‌پرسند که آیا قیمت آرماتور کاهش می‌یابد یا نه! همچنین آن‌ها مدام درباره این موضوع در گوگل سرچ می‌کنند. با وجود مشخص بودن همه معیارها باز هم پیش‌بینی روند تغییر نرخ مقاطع فولادی کار آسانی نیست. اما واقعیت این است که کاهش قیمت میلگرد امروز و فردا بر اساس متغیرهای اقتصادی تا حدودی قابل پیش‌بینی است.

با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ایران و شرایط بین‌المللی، احتمال اینکه میلگرد ارزان شود، بسیار کم است. نرخ این مقاطع فولادی پس از دلار، ارز و مواد اولیه در بورس کالا تعیین می‌شود. این در حالی است که با شروع فصل سرما و کاهش ساخت‌وسازها ممکن است که نرخ خرید این محصولات کاهش یابد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که مجتمع‌های تولیدی فولاد در این فصول از سال به دلایل مختلف ظرفیت تولید خود را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر صادرات نیز یکی از عوامل موثر بر هزینه خرید سایزهای مختلف آرماتور است. در واقع هر چقدر صادرات این محصولات بیشتر شود، تقاضای آن‌ها بیشتر شده و هزینه خریدشان نیز افزایش پیدا می‌کند. 

آیا میلگرد ارزان می شود؟

عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد

همانطور که بیان شد، فاکتورهای مختلفی روی قیمت نهایی مقاطع فولادی تاثیر دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات نرخ ارز: قیمت ارز در سال‌های اخیر به یکی از موثرترین پارامترهای اقتصادی در ایران تبدیل شده است. متاسفانه این تاثیرگذاری اثر خود را روی بازار ساخت‌وساز و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت نیز گذاشته است. بنابراین در هنگام خرید مقاطع فولادی به نرخ ارز به ویژه دلار توجه داشته باشید.
  • تورم صنعت ساختمان سازی: تورم عاملی است که بر نرخ همه محصولات و خدمات تاثیر می‌گذارد. متاسفانه مبلغ ارائه شده از سوی تولیدکنندگان اکثرا روند صعودی دارد و تنها در شرایط رکود می‌توان انتظار کاهش جزئی آن را داشت.
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار: میزان عرضه و تقاضا در بازار نیز یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر قیمت میلگرد است. برای پیش‌بینی قیمت مقاطع فولادی در روزهای آینده، به سیگنال‌های ظرفیت تولید کارخانه‌ها و میزان میلگرد قابل خرید در بازار توجه داشته باشید.
  • قیمت مواد اولیه: قیمت و کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت انواع آرماتور نیز تاثیر مستقیم بر نرخ نهایی آن‌ها دارد.
  • سایر عوامل: هزینه حمل‌ونقل به ویژه در مسافت‌های طولانی و کیفیت محصول تولیدی هر کارخانه نیز فاکتورهای مهم دیگری برای پیش‌بینی روند تغییر نرخ آرماتور در روزهای آینده هستند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد

چند قانون برای این‌که بفهمیم میلگرد بخریم یا نه

اگر شما نیز قصد ورود به عرضه فولاد را دارید یا برای پروژه کوچک خود نیاز به میلگرد دارید، آن را بر اساس قوانین زیر خریداری کنید:

  • در هنگام خرید آرماتورهای مختلف به نرخ مواد اولیه موجود در بازار توجه کنید. همچنین برای خرید میلگرد ارزان قیمت و باکیفیت باید معاملات آهن اسفنجی و آهن قراضه را تحت نظر داشته باشید. قیمت این محصولات تاثیر مستقیم روی نرخ میلگرد دارند.
  • حجم عرضه و تقاضای بازار آهن را در نظر بگیرید.
  • نرخ ارز و به ویژه دلار را بررسی کنید.
  • نوع و طرح آرماتور مورد نیاز خود را مشخص کنید. این مقاطع فولادی دو طرح دارند که هزینه خرید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.
  • آرماتور در جهان از سایز 6 تا 60 میلیمتر تولید می‌شود، در حالی که این محصول در ایران با سایزهای 8 تا 32 میلیمتر وجود دارد. شما باید بسته به نیاز خود سایز مناسب آرماتور را انتخاب کنید.
  • به یاد داشته باشید که کیفیت و قیمت میلگرد به کیفیت شمش مصرفی و سبک و سنگین بودن آن بستگی دارد. بنابراین توجه به سبک و سنگین بودن مقطع فولادی امری مهم است.
  • هزینه حمل‌ونقل و دستمزد نیروی انسانی را نیز در هنگام خرید مقاطع فولادی در نظر بگیرید.
  • استانداردهای مورد استفاده در ساخت آرماتور نیز در تعیین قیمت آن تاثیرگذار هستند. شما باید با توجه به نیاز خود با مهندسین مشورت کرده و میلگرد با استاندارد مناسب را تهیه کنید. این استانداردها بر اساس کیفیت و با تبعیت از سایز از جدول اشتال تعیین می‌شوند.

علاوه بر مشورت برای انتخاب طرح و مدل مقاطع فولادی، بسیار مهم است که مقدار آرماتور مورد نیاز خود را به طور دقیق محاسبه نموده و بر اساس آن سفارش خود را ثبت کنید. کارشناسان ما در شبکه اطلاع‌رسانی آهن و فولاد به شما در انتخاب مقاطع فولادی مناسب کمک خواهند کرد.

 

افزودن دیدگاه