جدول وزن میلگرد

جدول وزن میلگرد ابزاری کارآمد برای آگاهی از میزان سنگینی هر سایز و نوع میلگرد است؛ زیرا وزن این محصول عاملی موثر بر تعیین قیمت و حتی کیفیت آن است. بنابراین شما پیش از خرید آرماتور اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، وزن آن است. برای این منظور باید به سراغ جدول وزنی آرماتور برند مورد نظر خود رفته و میزان اختلاف سنگینی واقعی میلگرد را نسبت به اعداد درج شده در جدول به دست آورید. بدین ترتیب می‌توانید از کیفیت و اصالت کالای خریداری شده مطمئن باشید.

احتمالا تاکنون با روش‌های مختلفی برای محاسبه میزان ثقل مقاطع فولادی آشنا شده‌اید که برخی از آن‌ها کاملا گیج‌کننده و زمانبر هستند. به شما توصیه می‌کنیم که تمام آنچه تاکنون در این زمینه می‌دانستید را فراموش کنید. زیرا ما در ادامه شما را با بهترین روش‌های محاسبه سنگینی آرماتور آشنا خواهیم کرد.

نحوه محاسبه وزن میلگرد

4 راهکار اصولی برای محاسبه میزان ثقل مقاطع فولادی مورد بحث وجود دارند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

  • استفاده از فرمول

برای فهمیدن میزان سنگینی میلگرد از طریق فرمول، راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را شرح داده‌ایم.

نمونه‌گیری از فروشنده: شما می‌توانید از فروشنده نمونه‌ کوچکی گرفته و برای محاسبه سنگینی هر متر آن، وزن نمونه را بر طول آن تقسیم کنید. سپس عدد حاصل را با توجه به سایز قطعه با عدد متناظر در جدول استاندارد بررسی و مقایسه نمایید. اگر نتیجه نهایی مساوی یا بیشتر از عدد مندرج در جدول استاندارد باشد، یعنی محصول مورد اشاره استاندارد است.

طول نمونه (میلیمتر)/ سنگینی نمونه (گرم) = وزن هر متر میلگرد (کیلوگرم)

استفاده از وزن اختصاصی فولاد: یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای محاسبه این پارامتر فرمول زیر است که بر اساس استاندارد DIN به دست می‌آید. این فرمول، سنگینی آن میزان از قطعه را که مشتری نیاز دارد، محاسبه می کند. 

1000/7.85 * 3.14 * طول (میلیمتر) * قطر میلگرد به توان 2 ( میلیمتر) = وزن هر متر میلگرد (کیلوگرم)

  • استفاده از جدول اشتال

 جدول استاندارد اشتال به منظور تعیین سنگینی آرماتور به کار می‌رود. در این جدول اطلاعاتی مانند وزن و مساحت سطح مقطع سایزهای مختلف آرماتور درج شده است. برای استفاده از جدول اشتال باید در ستون مساحت، کوچکترین عدد مساوی یا بیشتر از میزان مساحت میلگرد انتخابی را بیابید. سپس در همان ردیف می‌توانید سنگینی قطعه مربوطه را پیدا کنید.

  • استفاده از جدول وزنی کارخانه مدنظر

هر مجتمع تولید فولاد در کشور با توجه به استانداردهای مورد قبول خود، جدول وزن کلیه محصولات فولادی خود را گردآوری کرده و آن‌ها را به خریداران اعلام می‌کند. سنگینی مقاطع فولادی کارخانه‌های مختلف با یکدیگر فرق دارند. نکته مهم اینجا است که علاوه بر این پارامتر، باید کیفیت ساخت را نیز در نظر بگیرید و از محصولات کارخانه‌های شناخته شده استفاده نمایید.

  • استفاده از جدول های استاندارد

GOST 5781 روسیه، INSO 3132 ایران، BS 4449 بریتانیا و DIN 488:86 آلمان از شناخته‌ شده‌ترین استانداردهای مورد استفاده در ایران در زمینه ساخت آرماتور هستند. هر کدام از این استانداردها طرح‌های وزنی خاص خود را دارند و کارخانه‌ها باید محصولات خود را طبق قوانین آن‌ها تولید کنند. شما می‌توانید برای به دست آوردن میزان ثقل هر شاخه، عدد درج شده در جدول استاندارد مربوط به آرماتور انتخابی خود را در طول شاخه آن ضرب کنید. واحد پارامتر مورد محاسبه در این جداول بر حسب متر است.

نحوه محاسبه وزن میلگرد

هر شاخه میلگرد چند متر است

میلگردهای کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی مختلف در بازار به دو شیوه شاخه‌ای و کلافی به فروش می‌رسند. آرماتورهای شاخه‌ای را می‌توان به صورت تکی نیز تهیه کرد و هر شاخه به طور معمول 12 متر طول دارد. در صورتی که قصد خرید این محصول در متراژ کمتر را دارید، باید آن را برش دهید. زیرا در اکثر مجتمع‌های تولیدی کمتر از این مقدار تولید نمی‌شود.

انتخاب متراژ 12 متری برای هر شاخه آرماتور تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد و بر اساس سیاست‌های خاص اتخاذ شده است. از آنجایی که ارتفاع استاندارد طبقات ساختمان 3 متر است، استفاده از مقطع فولادی 12 متری هوشمندانه است.  

معمولا میزان ثقل هر شاخه آرماتور به فاکتورهای متعددی نظیر اندازه سطح مقطع، طول و ساده یا آجدار بودن آن وابسته است. در واقع هر چقدر اندازه سطح مقطع و طول مقطع فولادی بیشتر باشد، سنگینی آن نیز افزایش خواهد یافت. طرح زیر مربوط به شاخه‌های 12 متری آرماتور است.

سایزسنگینی شاخه 12 متری (کیلوگرم)
8 5
10 8
12 11
14 15
16 19
18 24
20 30
22 36
25 47
28 58
32 76
36 96

 

افزودن دیدگاه