کاربرد میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی یکی از مصالح پر کاربرد در ساختمان سازی است. این دسته از میلگردها به دلیل خاصیت خم شوندگی بالایی که دارند سبب می شوند تا سازه از استحکام و ایمنی بیشتری برخوردار باشد و در هنگام بروز بلایای طبیعی آسیب جدی نبیند. این میلگرد ویژگی ها و کاربردهای ویژه ای دارد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری به شما ارائه دهیم.

میلگرد تقویتی چیست

میلگرد تقویتی یکی از مصالح بسیار پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی است. معمولا بتن یکی از پرکاربردترین متریال مورد استفاده در ساخت و ساز است، اما این ماده به تنهایی نمی تواند استحکام و ایمنی مورد نیاز یک سازه را تضمین کند و دلیل آن نداشتن نیروی کششی است در مقابل این موضوع عموما از میلگردهایی استفاده می شود که مقاومت کششی داشته و در هنگام بروز احتمالی وقایعی مانند زلزله و... بنا از استحکام کافی برخوردار باشد. میلگرد تقویتی در دو نوع آج دار و بدون آج وجود دارد و انعطاف پذیری یا همان مقاومت کششی آن به اندازه ای است که قابلیت خم شوندگی تا 180 درجه را دارد بنابراین در قسمت هایی از سازه که نیاز به استحکام بیشتری دارد از میلگرد تقویتی استفاده می کنند. بسته بندی این نوع میلگرد نیز به صورت شاخه ای و کلاف است. از مهمترین ویژگی هایی که می توان برای میلگرد تقویتی نام برد انعطاف پذیری بالای آن تا 180 درجه است. در واقع مقاومت کششی این نوع میلگرد بسیار بالاست و سبب می شود که در ساخت سازه به طور موثری کاربرد داشته و کار راحت تر صورت پذیرد. در حقیقت یکی از کاربردهای موثری که میلگردهای تقویتی دارند، افزایش مقاومت سازه است و به طور کلی مشاهده می شود که در بیشتر پروژه های ساختمانی از این متریال به عنوان یکی از زیر ساخت های اصلی استفاده می شود. استفاده از میلگردهای تقویتی در فوندانسیون نیز به فراوانی دیده می شود که دلیل اصلی آن همان قابلیت خم شوندگی و انعطاف پذیری بالاست. این دسته از میلگرد را می توانید در دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار، بسته به نوع کاربری آن تهیه کنید علاوه بر این سایزها و دسته بندی های متنوعی از آن وجود دارد که بنابر نوع سازه می توان از آن ها استفاده نمود.

میلگرد تقویتی چیست  

موارد استفاده از میلگردهای تقویتی

معمولا کاربرد میلگرد تقویتی در سه قسمت از ساخت سازه اهمیت بیشتری دارد:

  • دیوار برشی: معمولا در مکان هایی بیشترین کاربرد را دارد که زلزله خیز هستند و بیشتر در معرض وزش باد و طوفان قرار دارند.
  • تیرچه بلوک: معمولا در سازه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد طبقات بالایی دارد و باید توجه کرد نحوه چیدمان و قرارگیری میلگردها اهمیت دارد.
  • فونداسیون: فونداسیون قسمتی از سازه است که فشار کلی ساختمان را تحمل می کند. به همین دلیل استفاده از میلگرد تقویتی در این قسمت می تواند به استحکام و مقاومت سازه کمک بسزایی کند.

موارد استفاده از میلگردهای تقویتی  

آیا استفاده از میلگردهای تقویتی در ساخت سازه لازم است

نمی توان گفت که در ساخت سازه ای حتما ملزم هستیم که از میلگرد تقویتی استفاده کنیم اما به طور کلی در ساختمان سازی، خصوصا ساختمان هایی که تعداد طبقات بالایی دارند، استفاده از میلگرد تقویتی سبب می شود که سازه استحکام بیشتری داشته باشد این مسئله در هنگام بروز زلزله های احتمالی یا نشست زمین و ... می تواند تاثیر گذار باشد. استفاده از میلگردهای تقویتی در هنگام انجام عملیات فونداسیون و دیوار برشی برای افزایش استحکام سازه می تواند استقامت بنا را تا حد زیادی بالا ببرد. معمولا در هیچ یک از سازه های قدیمی، خانه های فرسوده و... از میلگردهای تقویتی استفاده نشده است شاید دلیل آن بالا بودن هزینه برای پیمانکار بوده و یا شاید به دلیل داشتن طبقات و ارتفاع کم سازه، لزوم به ایجاد استقامت بالا نداشته است اما به طور کلی اگر از دسته ای میلگرد با نام A4 در زیربنای سازه استفاده شده باشد، اجبار نیست که حتما از میلگرد تقویتی نیز استفاده شود. شما عزیزان می توانید برای استعلام قیمت انواع میلگرد از طریق سایت شبکه اطلاع رسانی آهن و فولاد اقدام نمایید.

چگونگی محاسبه میلگردهای تقویتی

برای محاسبه مقدار مورد نیاز از میلگردهای تقویتی از نرم افزارهای متنوعی می توان استفاده کرد که مهمترین آن Etabs است، البته بسیاری از مهندسان قادر هستند که به طور تقریبی با توجه به تجربیاتی که در زمینه ساخت بنا دارند، مقدار میلگردهای تقویتی مورد نیاز را تخمین بزنند اما روش های ریاضی دیگری نیز وجود دارد که می تواند به طور بسیار دقیق تری میزان میلگرد را برای شما مشخص کند. این روش بر اساس وزن میلگرد، طبقات سازه و المان های موثر دیگر این بررسی را به روشی دقیق تر انجام می دهد.

چگونگی محاسبه میلگردهای تقویتی  

امروزه استفاده از میلگرد در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارد به طوری که تقریبا در همه سازه ها از آن استفاده می شود دلیل استفاده از این متریال، افزایش استحکام و استقامت سازه است حتی گاهی برای درگیر شدن بیشتر میلگرد با بتن، از انواع آج دار آن به جای میلگرد ساده استفاده می شود تا استحکام سازه افزایش یابد. پس از این آرماتور بندی یکی از فعالیت های مهم برای آماده سازی میلگردها است. در آرماتور بندی میلگردها به روش صحیحی به هم متصل و یا خم می شوند که خود بر اساس نقشه های تهیه شده از قبل صورت می پذیرد. در ایران معمولا از میلگردهای تقویتی در ساخت سازه به وفور استفاده می شود که شاید بتوان گفت دلیل مهم و اصلی آن مقاومت سازه در برابر بروز احتمالی زلزله است. در حقیقت استفاده از میلگرد تقویتی در جذب و انتقال نیروی مخرب زلزله، به دلیل خاصیت خم شوندگی بالا، موثر عمل می کند البته با وجود این که استفاده از میلگرد تقویتی برای پیمانکار هزینه بالایی خواهد داشت، ولی در ازای افزایش استقامت در نواحی زلزله خیز می تواند از هزینه های بعدی جلوگیری کند.

افزودن دیدگاه