کاهش قیمت میلگرد امروز

تحلیلگران برای بررسی قیمت هر نوع محصولی در ابتدا به بررسی خط تولید و مواد اولیه‌ای می‌پردازند که در شکل‌گیری آن محصول موثر هستند. این موضوع درباره میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز صادق است. این افراد سپس سایر عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت میلگرد امروز را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

متاسفانه وضعیت بازار فولاد در نیمه دوم سال 1402 شاید طی دو دهه گذشته بی‌سابقه یا حداقل کم سابقه بوده است. آن هم در بازه زمانی که بازار ساخت‌وساز طبق عادت همیشگی باید پررونق باشد. اما گویی این روزها برای بسیاری از فعالین حوزه آهن و ساختمان سازی خوشایند نیست. در ادامه برخی از عوامل موثر بر کاهش بهای آرماتور در سایزبندی‌های مختلف را معرفی کرده‌ایم. همچنین به بررسی رفتار بازار طی هفته‌های اخیر و روند قیمت میلگرد خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

عوامل موثر در کاهش قیمت میلگرد

به طور کلی پروسه تحلیل نرخ میلگرد در بازار آهن پیچیده است. در این بخش 10 مورد از فاکتورهای موثر بر تعیین قیمت تمام شده این محصول را بررسی خواهیم کرد. با شناخت این عوامل می‌توان دید بهتری نسبت به بازار آهن‌آلات داشت.

  • تغییر قیمت مواد اولیه

برای تولید مقاطع فولادی مختلف مواد اولیه گوناگونی مورد نیاز است که نوسان هزینه خرید آن‌ها رابطه مستقیمی روی افزایش یا کاهش بهای محصول نهایی دارد. بهای خرید مواد اولیه به دلایل متعددی از جمله میزان عرضه و تقاضا، در دسترس بودن یا نبودن آن‌ها در بازار و کنترل بازار توسط تولیدکنندگان تغییر پیدا می‌کند.

  • نوع میلگرد

همانطور که می‌دانید، میلگرد در سایزها، وزن‌ها، ابعاد، جنس‌ها و حتی استانداردهای مختلف تولید می‌شود. بنابراین نوع آرماتور مورد نظر شما می‌تواند بهای تمام شده محصول را تعیین کند. برای مثال هزینه خرید مقطع فولادی سایز 20 به دلیل وزن بیشتر آن، از سایز 8 بالاتر است.

عوامل موثر در کاهش قیمت میلگرد 

  • تقاضا و عرضه در بازار آهن

یکی دیگر از عواملی که در تعیین هزینه خرید مقاطع فولادی نقش موثری دارد، میزان عرضه و تقاضا برای آن‌ها است. در صورتی که عرضه کمتر و تقاضا بیشتر باشد، قیمت محصول بیشتر خواهد شد. اما با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، هزینه خرید میلگرد کمتر می‌شود.

  • هزینه حمل و نقل

بهای خرید فولاد از جمله میلگرد با توجه به روش حمل‌ونقل و مسافت ارسال تغییر می‌کند. همچنین زمان حمل‌ونقل برای ارسال ایمن نیز باید در محاسبه هزینه نهایی در نظر گرفته شود. به همین دلیل بسیاری از خریداران به منظور کاهش هزینه‌های خود ترجیح می‌دهند که مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را از کارخانه خریداری کنند.

  • تغییر قیمت در فصول مختلف سال

قیمت کالاهای مختلف در فصول مختلف سال با توجه به شرایط آب‌وهوایی، تعطیلات و غیره متغیر است. برای مثال بسیاری از کارخانه‌ها میزان تولید میلگرد خود را در طول زمستان کاهش می‌دهند؛ این امر هزینه محصولات آن‌ها را بیشتر می‌کند. در مقابل، میزان تقاضای میلگرد در فصل زمستان به دلیل کمتر شدن حجم ساخت‌وسازها کاهش می‌یابد که این خود موجب کاهش نرخ آرماتور در روزهای سرد سال می‌شود.

  • تغییرات ایجاد شده در صنایع مختلف

شرایط حاکم بر بازار آهن‌آلات مستقیما روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد. علاوه بر تغییر شرایط در صنعت فولاد، تغییرات ایجاد شده در صنایع دیگر نیز بر افزایش یا کاهش قیمت میلگرد امروز موثر هستند. برای مثال با رشد صنعت خودرو، عرضه فولاد به کارخانجات خودروسازی بیشتر خواهد شد و به دنبال آن تولید فولاد نیز افزایش پیدا می‌کند. این امر ممکن است که موجب افزایش نرخ خرید فولاد و آهن و در کنار آن افزایش بهای آرماتور نیز شود. 

  • نوسانات نرخ ارز و دلار

نرخ ارز به ویژه دلار نیز تاثیر مستقیمی روی تغییر قیمت آرماتور دارد. اگر دلار بیش از حد نوسان داشته باشد، به طور قطع بر هزینه خرید میلگرد تاثیر خواهد گذاشت. این امر به این دلیل است که ایران به عنوان صادرکننده آهن شناخته شده و تمام نرخ‌ها بر اساس دلار محاسبه می‌شود. بنابراین همراه با نوسانات قیمت ارز، بهای مقاطع فولادی در بازار داخلی نیز تغییر کرده و کاهش یا افزایش می‌یابد.

عوامل موثر در کاهش قیمت میلگرد

  • تورم جهانی و تاثیر آن بر بازار فولاد

60 درصد از فولاد جهان در کشورهای در حال توسعه تولید می‌شود و کشور چین 30 درصد از این میزان را به خود اختصاص داده است. امروزه بسیاری از کشورها با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از کشورهای توسعه یافته، کارخانه‌های خود را با هدف کاهش هزینه‌های تولید خود و دستیابی به نیروی کار ارزان به کشورهای در حال توسعه انتقال می‌دهند. با این کار، قیمت آهن از جمله آرماتور تحت تاثیر مستقیم تورم در این کشورها قرار گرفته است.

در ادامه در مثالی ساده این موضوع را تشریح خواهیم کرد: برای مثال گاهی اوقات سیاست‌های حاکم بر یک کشور باعث پایین آمدن ارزش پول ملی در برابر ارزهای بین‌المللی می‌شوند. این موضوع خریداران آهن را تشویق می‌کند که مبلغ بیشتری برای تهیه تقاضای خود بپردازند.

  • سیاست های داخلی کشور

هر فاکتوری که بر ارزش پول ملی یک کشور اثرگذار باشد، می‌تواند نقش کلیدی در تغییر قیمت مقاطع مختلف داشته باشد. سیاست‌های اقتصادی اشتباه دولت‌ها باعث کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه افزایش بهای میلگرد می‌شوند. این در حالی است که سیاست‌گذاری‌های مناسب و کارآمد می‌توانند مستقیما باعث کاهش بهای آرماتور در سایزبندی‌های مختلف گردند.

  • انتخاب مرکز خرید و فروش معتبر

بدون تردید خرید میلگرد از مراکز معتبر موجب کاهش هزینه‌‌های خرید و صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه می‌شود. شبکه اطلاع‌رسانی آهن و فولاد یکی از مراکزی است که سابقه طولانی و موفق در زمینه خرید و فروش مقاطع فولادی دارد. این مجموعه با حذف واسطه‌ها انواع مقاطع فولادی را به طور مستقیم از کارخانه خریداری کرده و با مناسب‌ترین قیمت به دست مشتری می‌رساند.

عوامل موثر در کاهش قیمت میلگرد

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

آنچه از بررسی شرایط بازار مقاطع فولادی استنباط می‌شود، این است که بهای این محصولات به ثبات قیمتی خود نزدیک شده  است. در واقع هیچ تغییر خاصی در وضعیت بازار فولاد ایران دیده یا شنیده نمی‌شود. بنابراین هنوز اطلاع دقیقی درباره کاهش قیمت میلگرد امروز و روزهای آینده نداریم!

هر چند که بر طبق عقیده بسیاری از کارشناسان، گره زدن سرنوشت بازار داخلی فولاد کشور به برجام توسط فعالان این حوزه اشتباه است. کما اینکه بازار داخلی و خارجی فولاد چه با برجام و چه بی برجام فعلا وضعیت عمومی چندان خوبی ندارد. لذا به نظر می‌رسد که در روزهای آینده همچنان شاهد ثبات در بازار آهن و میلگرد باشیم.

 

افزودن دیدگاه